LITOP & IVLO – EEN GOUDEN COMBINATIE
IVLO Instituut voor Leiderschapsopvolging & Ontwikkeling en LITOP hebben elkaar gevonden. Waar LITOP zorgt voor praktische, efficiënte en succesvolle opleidingen voor operators in de chemische en petrochemische industrie, verzorgt IVLO deze voor leidinggevenden (of potentieel leidinggevenden), mentoren en praktijkbegeleiders.
Michèl Koppenaal, de oprichter van IVLO: “Dit doe ik zelf inmiddels al bijna dertig jaar. Nu ook in samenwerking met LITOP. Wij ontdekten dat we dezelfde visie op opleiden delen: praktisch, direct toepasbaar en zonder onnodige ballast. Leren kan leuk zijn door de dingen niet ingewikkelder te maken dan ze zijn en altijd de deelnemer en diens praktijk als uitgangspunt te nemen. Waar is deze mee geholpen? Welke uitdagingen wil hij aankunnen? En hoe houd deze er plezier in? Wanneer daarin stappen worden gezet groeit niet alleen het zelfvertrouwen en het probleemoplossend vermogen van de deelnemer, maar ook diens meerwaarde voor de organisatie.”

Een gemotiveerde en goed opgeleide operator, leidinggevende, mentor of praktijkbegeleider is van onschatbare waarde. Daar spelen zowel LITOP als IVLO op in. Een mooi voorbeeld hiervan is de inbedding van IVLO’s maatwerkprogramma “Leidinggeven voor de Operator C” in LITOP’s Operator C-opleiding, recent nog bij Chane Terminals B.V. in de Botlek. Het mooie aan deze aanpak is dat niet de opleidingseisen, maar de uitdagingen en doelstellingen van de deelnemers zelf het uitgangspunt vormen.
Het resultaat? Enthousiaste deelnemers die niet alleen begrijpen, maar ook echt ervaren dat ze belangrijke stappen zetten. Stappen die ze direct in de praktijk kunnen toepassen. En wat betreft die opleidingseisen? Die worden bijna automatisch en ruimschoots overtroffen.

De kracht van deze aanpak ligt in de band tussen student en praktijkbegeleider. Een praktijkbegeleider is niet alleen een instructeur, maar een mentor die samen met de student meedenkt en zich richt op wat de student nodig heeft om effectiever te worden. Dit versterkt het gevoel van samenwerken en creëert een omgeving waarin beide partijen kunnen floreren. De praktijkbegeleider helpt de student niet alleen om zich technisch te ontwikkelen, maar ook om vertrouwen op te bouwen, uitdagingen aan te gaan en persoonlijke groei te realiseren.
Ook de aanpak van IVLO’s mentorprogramma’s voor praktijkopleiders of begeleiders is zo ingestoken: wat heb jij nodig als praktijkopleider? Wat zal jou effectiever maken? De praktijkbegeleider wordt dus niet gezien als een autoriteit van bovenaf, maar als een gids die samen met de student werkt aan een gedeeld doel.
Michèl Koppenaal: “Ik ben opleidingskundige. De nadruk van mijn opleiding lag op het leren van volwassenen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld onderwijskunde, waarin meer aandacht is voor het leren van kinderen. Veel opleidingen voor volwassenen zijn ingestoken alsof je kinderen iets moet leren. Heel schools. Mijn insteek als opleidingskundige is daarentegen veel meer gericht op de volwassen operator: een persoon die graag zelfsturend, met een flinke dosis gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel zijn werk wil doen. Een persoon die niet uit een cellofaantje komt, maar al flink wat ervaring, kennis en inzichten heeft. Deelnemers niet als onmondig kind benaderen, daar ligt volgens mij de kracht van zowel LITOP als IVLO.”
