• Nieuws
  • $
  • Leren in de praktijk: Het succesverhaal van Aziz en Paul bij Vandra

Leren in de praktijk: Het succesverhaal van Aziz en Paul bij Vandra

Bij Smurfit westrock Vandra draait het om meer dan productie alleen – ontwikkeling van mensen staat er net zo centraal. Een mooi voorbeeld daarvan is het verhaal van Aziz Ouhakky, student Procesoperator B, en Paul Postma, zijn praktijkopleider en manager opleidingen & kwaliteit.

Paul werkt al 34 jaar bij Vandra en kent het bedrijf van binnen en buiten. Zijn loopbaan begon als operator en leidde via diverse functies naar zijn huidige rol. Al meer dan tien jaar begeleidt hij studenten, en sinds een jaar of zes doet hij dat via Litop. “We hebben onze interne werkprocessen geïntegreerd in de operator opleiding,” vertelt Paul. “Per functie is duidelijk wat iemand moet kunnen, en dat hebben we verwerkt in de LWO’s (leerwerkopdrachten) van de opleiding. Hierdoor kunnen de studenten de geleerde theorie direct in praktijk brengen die hoort bij hun functie. Dat maakt de opleiding ontzettend waardevol én direct toepasbaar op de werkvloer.”

Aziz Ouhakky is zo’n leerling die eruit springt.

Met zijn ervaring in de procesindustrie en zijn drive om te blijven leren, is hij een voorbeeldstudent. “Ik wilde mezelf verder ontwikkelen, en de opleiding via Litop kwam op het juiste moment,” vertelt Aziz. “Ik heb eerder een opleiding gedaan (Mechanisch Operator A) en die heb ik via een andere opleider klassikaal gevolgd. Hierdoor moest ik elke week een vaste dag naar school. Het grote voordeel bij Litop is dat ik zelf mijn leerproces kan inrichten. Alles is online, dus ik kan leren wanneer het mij uitkomt. En als ik ergens tegenaan loop, kan ik altijd terecht bij Martyn (online docent van Litop), Paul of mijn collega’s van de werkvloer.”

Een schoolvoorbeeld van hoe goed praktijkleren kan werken.

Elke week spreken Paul en Aziz een vast uur af, waarin Aziz vragen stelt, feedback krijgt en ze samen de voortgang bespreken. “Bij Aziz hoef ik nergens achteraan,” zegt Paul. “Hij doet z’n memotraining elke dag, is altijd voorbereid en toont veel initiatief. Dat geeft mij als praktijkopleider rust en vertrouwen.”

Aziz steekt er ook flink wat tijd in: “Ik ben er gemiddeld zo’n 1,5 uur per dag mee bezig. Maar ik haal er veel uit. De theorie sluit goed aan op wat ik in de praktijk zie, en die combinatie maakt de opleiding ook goed te doen. Doordat ik me goed inzet willen de collega’s mij ook altijd helpen met eventuele vragen, of ik nou iets vraag aan Paul of de Technische Dienst. Hierdoor krijg ik ook leuk contact met al mijn collega’s.”

Aziz leert ook met behulp van de online memo training. Die stelt elke dag dan een x aantal vragen over de hoofdstukken die Aziz al heeft gehad. Die herhaling zorgt er ook voor dat het op lange termijn het blijft hangen.
Aziz zijn motto: “niets is zomaar, je moet er hard voor werken en aan het eind van de streep hebt je er profijt van.”

Volgens Paul is dit precies waarom Litop zo goed werkt voor Vandra. “De flexibiliteit is wat Litop onderscheidt. Ze denken altijd mee, passen dingen aan als dat nodig is en maken het mogelijk om een opleiding écht te laten aansluiten bij een bedrijf.”

En het resultaat mag er zijn. “Je ziet leerlingen groeien,” zegt Paul. “Sommigen beginnen op nul en eindigen met stevige kennis en zelfvertrouwen. Aziz begon al sterk en blijft zich ontwikkelen. Zo’n motivatie werkt aanstekelijk.”

Aziz kijkt ook al vooruit: “Ik wil zeker doorgroeien, maar eerst mijn diploma Procesoperator B behalen. Daarna zien we wel weer verder. Eén stap tegelijk.”

Met Litop bouwen bedrijven zoals Vandra aan de vakmensen van de toekomst. Praktisch, flexibel en persoonlijk – precies zoals leren bedoeld is.